Literatura fachowa o monstrach
Cały świat ze swą różnorodnością stworzenia jawi się nam
jako otwarta księga, z której można czerpać, poznawać, doświadczać. Człowiek
obserwując świat, szczególnie ten obcy, „zza miedzy” niejednokrotnie zobaczył
coś innego, odmiennego, obcego. Coś takiego, z czym nie spotkał się do tej
pory. Opowiedział komuś, ten coś tam dodał od siebie.. z ust do ust… i jest
monstrum jak się patrzy!
Skąd mamy czerpać wiedzę o średniowiecznych monstrach?
Oczywiście z tekstów źródłowych: traktatów, encyklopedii, bestiariów,
fizjologów itp.
Biblia również nie pomija tego tematu. Przykłady? Jest ich
wiele. Poniżej podam kilka (cytaty za Biblią
Tysiąclecia):
Rdz 1, 20-21
Potem Bóg rzekł:
«Niechaj się zaroją wody od roju istot żywych, a ptactwo niechaj lata nad ziemią,
pod sklepieniem nieba!» Tak stworzył Bóg wielkie potwory morskie i wszelkiego
rodzaju pływające istoty żywe, którymi zaroiły się wody, oraz wszelkie ptactwo
skrzydlate różnego rodzaju.
W piątym dniu stwarzania Bóg powołał do życia istoty żywe
latające i pływające, w tym i potwory morskie.
Ps 104(103), 24-26
Jak liczne są dzieła
Twoje, Panie!
Ty wszystko mądrze
uczyniłeś:
ziemia jest pełna
Twych stworzeń.
Oto morze wielkie,
długie i szerokie,
a w nim jest bez liku
żyjątek
i zwierząt wielkich i
małych.
Tamtędy wędrują
okręty,
i Lewiatan, którego
stworzyłeś na to,
aby w nim igrał.
Ps 74(73), 14 Ty
zmiażdżyłeś łby Lewiatana,
wydałeś go na żer
potworom morskim.
1Mach 11,56
Tryfon zaś zawładnął
bestiami i zdobył Antiochię.
W przypisie czytamy, że bestie te to… słonie.
Dn 7, 2-8
Daniel więc
powiedział: «Ujrzałem swoją wizję w nocy. Oto cztery wichry nieba wzburzyły
wielkie morze. Cztery ogromne bestie wyszły z morza, a jedna różniła się od
drugiej. Pierwsza podobna była do lwa i miała skrzydła orle. Patrzałem, a oto
wyrwano jej skrzydła, ją zaś samą uniesiono w górę i postawiono jak człowieka
na dwu nogach, dając jej ludzkie serce. A oto druga bestia, zupełnie inna,
podobna do niedźwiedzia, z jednej strony podparta, a trzy żebra miała w paszczy
między zębami. Mówiono do niej: "Podnieś się! Pożeraj wiele mięsa!"
Potem patrzałem, a oto inna [bestia] podobna do pantery, mająca na swym
grzbiecie cztery ptasie skrzydła. Bestia ta miała cztery głowy; jej to
powierzono władzę. Następnie patrzałem i ujrzałem w nocnych widzeniach: a oto
czwarta bestia, okropna i przerażająca, o nadzwyczajnej sile. Miała wielkie
zęby z żelaza <i miedziane pazury>; pożerała i kruszyła, depcąc nogami
to, co pozostawało. Różniła się od wszystkich poprzednich bestii i miała
dziesięć rogów. Gdy przypatrywałem się rogom, oto inny mały róg wyrósł między
nimi i trzy spośród pierwszych rogów zostały przed nim wyrwane. Miał on oczy
podobne do ludzkich oczu i usta, które mówiły wielkie rzeczy.
Bestie te pojawiają się w wizjach Daniela. A w przypisie do
niniejszego fragmentu czytamy, iż zwierzęta fantastyczne są
ulubionym motywem w kanonicznych i apokryficznych pismach tego rodzaju.
Wiele informacji o różnorodnych monstrach znajdziemy w encyklopediach. Wydawnictwo informacyjne zawierające zbiór wiadomości ze wszystkich dziedzin wiedzy (encyklopedia ogólna, uniwersalna, powszechna) lub jednej dziedziny, dotyczące jednej epoki, jednego terytorium itp. (encyklopedia specjalistyczna, tematyczna), w układzie alfabetycznym lub rzeczowym.
Żródło: encyklopedia.pwn.pl
W tym miejscu muszę wspomnieć o encyklopedycznym dziele Pliniusza Starszego (ur. ok. 23 r., Novum Comum, zm. 24 VIII 79 r., okolice Wezuwiusza) Historia naturalna złożonego z 37 ksiąg, zawierającego m.in. opis przyrody żywej i nieożywionej. Nazwisko autora cytowane jest do dzisiaj, a jego dzieło to było ważnym źródłem informacji aż do czasów odrodzenia.
|
Etymologiarum Izydora z Sewilli, XII w., fol. 125r. Wstęp do Księgi XIX; Rps BOZ 23 |
Etymologiarum sive Originum libri XX – zawiera systematycznie uporządkowaną
encyklopedyczną wiedzę z różnych dziedzin. Autor grupuje wiadomości w następujących
księgach:
I De Grammatica
II De Rhetorica et Dialectica
III De Mathematica
IV De Medicina
V De Legibus et Temporibus
VI De Libris et Officiis Eclesiasticis
VII De Deo, Angelis et Sanctis
VIII De Ecclesia et Sectis
IX De Linguis, Gentibus, Regnis, Militia,
Civibns, Affinitatibus
X De Vocabulis Liber
XI De Homine et Portentis
XII De Animalibus
XIII De Mundo et Partibus
XIV De Terra et Partibus
XV De Aedificiis et Agris
XVI De Lapidibus et Metallis
XVII De Rebus Rusticis
XVIII De Bello et Ludis
XIX De Navibus, Aedificiis et Vestibus
XX De Mensis
Twórcą tego dzieła był Izydor
z Sewilli, łac. Isidorus Hispalensis (ur. ok. 560 w Kartagenie, zm. 4
kwietnia 636 w Sewilli) – średniowieczny teolog i encyklopedysta; arcybiskup
Sewilli, święty Kościoła katolickiego, doktor Kościoła.
Liber de natura rerum
Encyklopedia Liber de natura rerum powstała w
latach 1230 – 1245. Autor zgromadził tu wiedzę z zakresu historii naturalnej
swoich czasów: z zakresu antropologii, zoologii, botaniki, mineralogii, astronomii,
astrologii i meteorologii. Powstałe dzieło spisane było przez kaznodzieję i
teologa i służyć miało kaznodziejom i duchownym.
Encyklopedia powstała w dwóch wersjach: w ok. 1228r. składała
się z 19 ksiąg i w ok. 1244 r. zawierała 20 ksiąg.
Twórcą tej średniowiecznej encyklopedii był Thomas z Cantimpré łac . Thomas Cantimpratensis (ur.1201r. w Bellingen k/Brukseli– zm.15 maja 1272) kapłan
obrządku rzymsko-katolickiego, profesor filozofii i teologii, kaznodzieja,
średniowieczny pisarz.
Inne średniowieczne
encyklopedie:
· De rerum naturis (O naturze rzeczy), De Universo (spisana w latach 842 – 847r) to encyklopedia zawarta w
22 księgach, obejmująca szeroki zakres tematów. Oparta na Etymologiach Izydora z Sewilli.
Autor: Hrabanus
Maurus (ur. ok. 780r., zm. 856r.) - opat Fuldy i arcybiskup Moguncji, teolog.
W 802 r. przebywał w Tours studiując teologię i sztuki wyzwolone, pod kierunkiem
Alcuina.
· De proprietatibus rerum z 1240 r. - obejmuje zagadnienia z
zakresu teologii, filozofii, medycyny, astronomii, chronologii, zoologii,
botaniki, geografii i mineralogii.
Cytuje dzieła wielu pisarzy, m.in.: Arystotelesa,
Hipokratesa, Pliniusza , Augustyna , Boecjusza, Izydora z Sewilli.
Autor: Bartłomiej Anglik (Bartholomeus Anglicus, Bartholomaeus z Glanville)
(ok. 1203–1272) –profesor teologii, franciszkanin.
Komentarze
Prześlij komentarz